COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

Ny Ford KA+: Større, bedre og morsommere

24.06.2016

Ny Ford KA+: Større, bedre og morsommere

Ford viste i dag for første gang frem sin nye småbil KA+, med større plass i et romslig interiør og dynamiske egenskaper som sikrer utstrakt kjøreglede til en fornuftig pris.

Med en startpris på kr 163 000 blir KA+ det rimeligste alternativet i Fords småbilprogram. Dermed er det kommet et nytt og attraktivt alternativ for europeiske bilkjøpere som vil ha en stilig småbil av høy kvalitet til en gunstig pris.

- Ford har en stolt historie når det gjelder å tilby småbiler som er økonomisk oppnåelige, praktiske og morsomme å kjøre, sier Per Gunnar Berg, adm. direktør for den norske Ford-importøren.

- KA+ stemmer godt overens med denne tradisjonen, med «valuta for pengene» kombinert med blant annet dynamiske kjøreegenskaper og en overraskende romslig kupé.

Plass til fem


Nye Ford KA+ er en 5-dørs kombikupé basert på Fords globale småbilplattform, og gir komfortabel plass for fem personer i en bil som måler mindre enn 4 meter. KA+ er litt kortere enn Fiesta, men 26 mm høyere, og har et optimalisert interiør som gir klasseledende takhøyde foran og klassens beste benplass for de som sitter bak.

KA+ sørger også for praktiske egenskaper for hverdagsbruk, med et bagasjerom på 270 liter, 60/40-delt baksete og 21 oppbevaringsrom rundt om i kupéen.

Oppbevaringsområdene inkluderer en MyFord-dock i midten av instrumentpanelet, for oppbevaring, festing og lading av eksempelvis mobiltelefoner.

Et skjult oppbevaringsrom på siden av dashbordet er bare tilgjengelig når døren på førersiden er åpen. Dermed kan verdigjenstander oppbevares uten at noen ser dem eller får tilgang til dem ved å knuse sideruten.

I pakt med Fords nyeste formspråk har KA+ et elegant og velproporsjonert karosseri, med en høyt plassert trapesformet grill med store frontlys som folder seg elegant rundt fronten på bilen og gir et dynamisk preg.

Reaksjonsvillig motor


KA+ har en ny 1.2-liters 85 HK Duratec bensinmotor med 5-trinns manuell girkasse, et CO2-utslipp på 110 g/km og et blandet forbruk på 0,48 l/mil.

Drivstoffeffektiviteten er forsterket gjennom optimalisert kalibrering, lavfriksjonsmotorolje og regenerativ lading når bilen bremses eller kjøres uten bruk av motoreffekt. Dekk med lav rullemotstand og forbedret aerodynamisk effektivitet bidrar også til å holde drivstofforbruket nede.

KA+ er utviklet for å gi kjøreglede i tråd med europeiske bilkjøperes forventninger. For å gi de riktige dynamiske egenskapene har bilen spesialutviklet styring, fjærer og støtdempere, stabilisatorstag foran, torsjonsaksel bak, en rekonstruert underramme og moderne motorfester. Bilen har også gjennomgått et omfattende utviklingsprogram for å sikre at komfort og kjøreegenskaper stemmer med typiske europeiske kjøreforhold. Det innebærer også omfattende satsing på redusert vind-, vei- og motorstøy.

Mye standardutstyr

Blant standardutstyr på KA+ finner man manuelt klimaanlegg, DAB-radio, infotainmentsystemet Ford SYNC, elektriske vindusheiser foran, sentrallås med fjernbetjening, seks kollisjonsputer, bakkestartassistanse, hastighetsbegrenser, Ford EasyFuel - som hindrer feilfylling av drivstoff - og MyKey som gjør det mulig å tilpasse ulike innstillinger på bilen for å hjelpe yngre eller mindre erfarne sjåfører - som låner bilen – å unngå feilvurderinger.

På listen over ekstrautstyr, finner man automatisk klimaanlegg, skinnratt med cruisekontroll, ryggesensorer, elektriske vindusheiser bak, elektrisk innfellbare sidespeil og mørktonede vinduer.

- Å kjøpe en kompakt bil vil i dette tilfelle si at man ikke behøver å inngå en mengde kompromisser. Vår nye KA+ lever fullt ut opp til de høye standardene som allerede er etablert av Ford Fiesta, B-MAX og EcoSport ved å levere en riktig kombinasjon av plass, avansert teknologi, raffinement og pris som europeiske kunder krever, sier Berg

# # #

**Oppgitt forbruk og utslipp er målt i henhold til nyeste EU-direktiv 715/2007 og 692/2008.

Drivstofforbruk og CO2-utslipp gjelder en kjøretøyvariant og ikke en enkelt bil.

Standard testprosedyre som er brukt muliggjør også direkte sammenligninger mellom forskjellige kjøretøytyper og produsenter.



Nyheter