COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

Åtte av ti redd for å kjøre i mørket

17.03.2017

Åtte av ti redd for å kjøre i mørket

Mer enn åtte av ti europeere er redde for å kjøre i mørket. Frykten for å kjøre på fotgjengere langs mørke veier blir trukket frem som en av flere stressfaktorer ved mørkekjøring. Nå kommer Ford med et nytt system som skal hjelpe disse.

- Vi vet at mange sjåfører blir spesielt stresset av å kjøre om kvelden. I småbyer og tettsteder frykter de at en fotgjenger plutselig kan gå ut i veibanen uten at de rekker å reagere. Det er derfor vi har utviklet fotgjengergjenkjenning, for å identifisere personer som allerede er i eller i ferd med å gå ut i veibanen, sier sjefen for aktiv sikkerhet i Ford Europe, Gregor Allexi.

Det er i en spørreundersøkelse Ford Europa har utført blant 5030 sjåfører i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og Storbritannia frykten for mørkekjøring fremkommer:

81% sier de er redde når de kjører i mørket.

Blant kvinner er andelen høyest med 87%.

Mer enn halvparten av de spurte sier de blir stresset av dårlig nattesyn

En av fem sjåfører er redd for å kjøre på fotgjengere i mørket

Ford lanserer nå for første gang en helt ny teknologi som er bygd for å oppfatte fotgjengere i mørket og automatisk bremse dersom sjåføren ikke reagerer på advarsler om den potensielle faren foran bilen.

12 drept og 115 hardt skadde fotgjengere i Norge

I 2015 ble hele 12 fotgjengere drept og 115 hardt skadet i trafikken i Norge ifølge forsikringsselskapet If. De samlede tallene har ikke vært høyere siden 2008.

Fire av ti fotgjengerpåkjørsler har de siste årene skjedd i mørket. Det viser tall fra Statens vegvesen.

I 2014 var mer enn en av fem dødsulykker i Europa fotgjengerulykker som skjedde i mørket.

Slik virker det

Fords fotgjengeroppdagelsessystem henter sin informasjon fra en radar plassert i bilens frontstøtfanger og et kamera montert øverst i frontruten. En database med «fotgjengerfigurer» gjør systemet i stand til å skille mellom trær, veiskilt og mennesker. Kameraet leverer mer enn 30 bilder i sekundet. Vidvinkelkameraet og den fortløpende informasjonen om omgivelsene er også i stand til å se fotgjengerne når det er dårlig lys.

Hvis systemet ser en fotgjenger, og det er fare for et sammenstøt, gir det først fra seg en lydadvarsel. Reagerer ikke sjåføren da, så slår bremsene automatisk inn.

Den nye Fiestaen, som kommer til sommeren, er den første Ford-modellen som leveres med dette videreutviklede anti-kollisjonssystemet med fotgjengeroppdagelse.



Nyheter