Nye Ford Focus 2018 Media Drive

28.06.2018

Allerede i slutten av juli kommer nye Ford Focus til Norge. Den mellomstore familiebilen er utviklet for å være best i klassen både på plass, kjøreegenskaper og tilgang på moderne førerassistanseteknologier.

20 år etter at Ford Focus forandret hele kompaktbilklassen, kjører bilpresse fra hele Europa i disse dager nye Focus for første gang.

- Vi har fått utrolig mange gode tilbakemeldinger fra kundene våre siden bilen ble vist frem for første gang i april, og gleder oss til å få nye Focus til Norge. Her har innovasjon på alle områder gitt oss en ny familiebil med en kvalitetsopplevelse i særklasse, kjøreopplevelser av de sjeldne, svært god plass og avanserte teknologier som gjør den svært sikker i trafikken, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Etter en tettere dialog med kundene enn noensinne, er nye Ford Focus utviklet for å være den mest kjøreglade, sikre og praktiske familiebilen i sin klasse.

- Den representerer det beste innenfor teknologi og kjøreegenskaper i sitt segment. Det er ikke ofte vi får muligheten til å bygge en helt ny bil. Nå grep vi muligheten, og utviklet den beste mellomstore familiebilen du kan få, sier toppsjefen for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj.

For mer informasjon, bilder og video: KLIKK HER

Fem nye Focus-varianter skreddersydd for ulike målgrupper
Nye Ford Focus kommer i hele fem forskjellige varianter, skreddersydd til ulike målgrupper. Alle variantene fås både som 5-dørs og stasjonsvogn. Her kan du velge mellom en godt utstyrt Trend-variant, en moderne og velutstyrt Titanium-variant, en luksuriøs Vignale-modell, den sportslige og senkede ST-Line eller den høyreiste og tøffe Focus Active.

Trend, Titanium og ST-Line ankommer Norge til sommeren, mens Vignale og stasjonsvognene kommer til høsten. Senere på året lanseres Active.


Priser fra 260 000 kroner
Fra kun 260 000 kroner får du nye Ford Focus Trend med en 1-liters EcoBoost-bensinmotor med 100 HK. Legger du på 34 000 kroner får du den råspreke og sportslige ST-Line-versjonen eller den påkostede Titanium-varianten med mye utstyr som standard. Den luksuriøse Vignale-varianten som har det meste av utstyr som standard starter på 326 000 kroner.

Mer plass enn noensinne
Legger du på 10 000 kroner, kan du få nye Focus som en svært romslig stasjonsvogn. Bagasjerommet i nye Focus stasjonsvogn har vokst hele 118 liter sammenlignet med dagens Focus. Med 608 liter er bagasjeromsplassen nå større enn storebror Mondeo og blant de største i segmentet. Også 5-dørs varianten har med sin bagasjeromkapasitet på 375 liter blitt 12 liter større enn dagens modell. Plassen inne i kupeen har også blitt betydelig bedre, både for de som sitter foran og i baksetet.

Ny teknologi som gjør kjøreopplevelsen bedre og tryggere
Nye Focus blir tilgjengelig med det mest avanserte spekteret av førerassistanseteknologier noensinne i en Ford. Ford Co-Pilot360-teknologiene er designet for å gjøre kjøreopplevelsen mer komfortabel, mindre krevende, tryggere og inkluderer:

  • Adaptiv Cruise Control (ACC) - nå forbedret med Køassistent, Trafikkskiltgjenkjenning og Filsentrering
  • Fords Adaptive LED lyssystem med et mer avansert kamerasystem
  • Selvkjørende parkeringsassistent
  • Fords første Head-up display som tilbys i Europa
  • Unnamanøverassistent
  • Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing


Adaptiv cruisekontroll med kø- og filsentreringsassistent (Level 2)
Den forbedrede adaptive cruisekontrollen vil sammen med filsentreringsassistenten på egenhånd kunne holde bilen i riktig kjørefelt på veier med god vei-/filmerking, slik at kjøringen blir sikrere, enklere og mer avslappende. For maksimal sikkerhet er dette intervallet begrenset til 15 sekunder, deretter må fører ta grep om rattet. Et system som leser trafikkskiltene kan sammen med bilens navigasjonssystem tilpasse farten etter gjeldende hastighetsbestemmelser. Den nye «køassistenten» gjør det også mulig for nye Focus sin adaptive cruisekontroll å automatisk bremse ned til full stopp, for eksempel ved kø, og deretter selv starte opp igjen i løpet av tre sekunder.

Enda bedre og mer intelligente lys
Fords adaptive LED hovedlys kommer med et nytt kamerabasert prediktivt kurvelyssystem som leser svinger og veimarkeringer opptil 65 meter foran bilen og tilpasser lyset deretter. I tillegg kan systemet se veiskilt som stoppskilt og rundkjøringsskilt og justere lyset for maksimale lysforhold – dette er helt nytt for bransjen.

Head-up display
Nye Focus er den første Ford-modellen i Europa som kommer med Head Up Display. Her blir informasjon som er relevant projisert foran sjåføren.



Gjør parkering enda enklere
Med den nye selvkjørende parkeringsassistenten blir også parkeringen enda enklere. Med ett trykk får du en fullautomatisert manøver som både kan lukeparkere bilen eller parkere den vinkelrett inn i en luke som i et parkeringshus. Med den nye 8-trinns automatgirkassen som kommer i nye Focus kan føreren bare holde en knapp inne i midtkonsollen, og bilen tar seg av resten inntil den er trygt parkert.

Flere nye avanserte sikkerhetsteknologier
En ytterligere forbedret variant av Fords antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse blir også levert på nye Ford Focus. Det samme blir et system for hjelp med unnamanøvrering hvis et kjøretøy foran står stille eller beveger seg svært sakte og et sammenstøt er nært forestående. Dette er også Ford først ute med i klassen.

Et system for blindsoneovervåkning med varsling for kryssende trafikk og automatisk bremsing ved behov, samt et ryggekamera med tilnærmet 180 graders oversikt kan også fås på nye Ford Focus.

Ny bremseteknologi bidrar også til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere muligheten for påfølgende skader.

Ford forventer 5-stjerners topprating i Euro NCAP med nye Ford Focus.

Nytt chassis gir bedre kjøreegenskaper
Det nye chassiset gir bedre kjøreegenskaper enn noensinne. Med en helt ny og isolert underramme for hjulopphenget bak, blir komforten bedre og styringen mer direkte. Det nye hjulopphenget gir mer komfortabel kjøring, også på dårlige veier. Støtene blir mindre og støy og vibrasjoner reduseres.

Klassens beste benplass bak
Nye Focus har blitt større og mer praktisk innvendig. Fra en girvelger i midtkonsollen styrer du bilens nye 8-trinns automatgirkasse, noe som frigjør plass. I tillegg er midtkonsollen gjort smalere ved å flytte brytere til bilens berøringsskjerm. Den økte akselavstanden bidrar til at passasjerene har langt bedre plass i baksetet enn i forrige generasjons Focus. Benplassen er økt med 9 cm, og er nå den beste i dette segmentet.

Nye Focus stasjonsvogn har en bagasjeromsplass med alle setene i bruk på hele 608 liter og opptil 1653 liter med baksetene felt ned.



Tilkoblet
Focus introduserer FordPass Connect – en innebygd modemteknologi for Ford-kunder i Europa. Med internettilgang i bilen får nye Focus live trafikkoppdateringer for navigasjonssystemet, og mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter gjør det enkelt for passasjerene å streame underholdning underveis. FordPass Connect gir kundene en rekke praktiske funksjoner via mobil-appen FordPass, inkludert mulighet for å låse og låse opp bilen, fjernstarte den dersom den har 8-trinns automatgirkasse, sjekke kjøretøystatus som drivstoff- og oljenivå og lokalisere bilen.

Ved hjelp av en ny trådløs ladeplate foran girspaken kan også passasjerene enkelt lade kompatible smarttelefoner, samtidig som de kan si farvel til kabler og ledninger i midtkonsollen.

Eksklusivt B&O Play lydanlegg
Nye Focus kan også tilby det siste innenfor infotainment-systemer. Med SYNC 3 kan du koble til smarttelefonen mens den lader i den trådløse ladestasjonen i bilens midtkonsoll. Bilen kan også leveres med et eksklusivt B&O Play lydanlegg med hele 10 høyttalere og subwoofer som leverer tilsammen 675 watt.




Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer