COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

20.09.2018

Ford med verdenspremiere på nye 2-tonns Transit


Fords nye 2-tonns Transit er den smarteste og mest produktive som noensinne er produsert. I dag fikk den store nyheten sin verdenspremiere på den internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover, IAA.


- Dette er en Ford Transit for moderne bedrifter. Den er akkurat så tøff og praktisk som våre kunder forventer. Drift og eierskapskostnadene er redusert, og bilen er tilkoblet internett hele tiden for mest mulig effektiv bruk. Med den helt nye 48 volt mildhybrid-teknologien vil også driftskostnadene reduseres ytterligere, sier sjefsingeniør for nye 2-tonns Ford Transit, Michael McDonagh.

Nyheten er klar for levering i Europa fra midten av 2019, og bygger på den nåværende modellen som har vært en stor suksess i både Europa og Nord-Amerika. I begge markedene har 2-tonns Transit være bestselgeren i sitt segment.

Salget i Europa har hittil i år økt med hele 14% sammenliknet med samme periode i fjor. I alt var det solgt mer enn 67 000 2-Tonns Transit ved utgangen av august i år. 

Også i Norge har Ford to år på rad satt salgsrekord for nyttekjøretøy og befestet sin stilling som Norges nest største nyttekjøretøyaktør.

Kommer med mild hybrid og fornyet dieselmotor
Fords nye oppgraderte 2-liters EcoBlue-dieselmotor er blitt opptil 7% mer drivstoffeffektiv. Sjåføren kan også benytte seg av en spesiell økokjøringsinnstilling hvor GPS-posisjonen brukes for å anbefale deg den mest økonomiske kjøreruten.

Motoren fås med 105 HK, 130 HK og 170 HK. Også en ny 185 HK-variant med dreiemoment på hele 415 Nm vil tilbys.

Nye 2-tonns Transit kommer også med en 48 volt mild hybridløsning med manuelt gir (mHEV). Dette reduserer bilens driftskostnader opptil 8% ved mye start- og stoppkjøring - sammenliknet med dieselmotoren. Ved vanlig kjøring vil forbruket reduseres med 3% med hybridvarianten.

Systemet lagrer bremseenergien i et 48 volts litium-ion batteri og bruker den lagrede energien til både å drive motoren og bilens elektriske anlegg.



Økt nyttelast og nye bedre seter
Nye 2-tonns Ford Transit har blitt ny både innvendig og utvendig. Mens front og støtfanger er endret for å redusere luftmotstanden, har den innvendig fått et nytt instrumentpanel og mange smarte oppbevaringsrom.

De nye setene med ekstra god polstring for maksimal sittekomfort har gjennomgått Fords tøffe slitasjetester og tåler det aller meste. Også de andre materialene i interiøret er lagd for å tåle røff bruk.

Nye Ford Transit er også blant de beste i klassen på nyttelast. Takket være sterk fokus på å redusere kjøretøyets egenvekt har det vært mulig å øke nyttelasten.

Hele tiden online for best mulig flåtestyring
Som et ledd i strategien om at alle nyttekjøretøy skal være tilkoblet, tilbys også FordPass Connect-modem til nye 2-tonns Transit. Dette gjør at flåtekunder kan optimalisere bruken og redusere de løpende driftskostnadene gjennom løsninger som Ford Telematics og Ford Data Services som lanseres i løpet av 2019.

Via modemet i kjøretøyet og en egen FordPass App har du tilgang på en rekke funksjoner som gjør det enklere og mer produktivt for både flåteansvarlige og sjåfører.

Nye Ford Transit kommer med Fords moderne infotainment-system, SYNC3. Her kan du styre de aller fleste funksjoner fra den 8-tommers store berøringsskjermen - eller ved hjelp av norsk tale.

Egne kjøremodus og avanserte førerassistanseteknologier
For første gang får Transit egne kjøremodus for bedre å kunne ta seg frem under forskjellige kjøreforhold. Her kan du velge mellom «Øko-modus», «Glatt modus», «Søle/gjørme-modus» for biler med trekk på alle fire, eller et eget kjøremodus spesialtilpasset tilhenger med ekstra tung last.

Nye Transit har en rekke førerassistanseteknologier for å unngå ulykker eller redusere om fanget av dem. Disse inkluderer:

  • Blindsoneovervåkning med eget tilhengersystem.
  • Adaptiv cruisekontroll med en intelligent hastighetsbegrenser med trafikkskiltgjenkjenning - som hjelper sjåføren med å holde seg innenfor fartsgrensen.
  • Antikollisjonsvarsling med fotgjengeroppdagelse som nå også er i stand til å se fotgjengere i mørket når de er opplyst av bilens lys.

Andre teknologier som gjør arbeidshverdagen lettere:

  • Kamera både foran og bak som hjelper føreren med å få oversikt rundt bilen.
  • Parkeringsassistent som hjelper føreren med å finne parkeringsplass og parkere bilen.
  • Varsel for kryssende trafikk bak bilen når føreren rygger.




Nyheter