Fords bestselgende rekke av nyttekjøretøy elektrifiseres – avslører helelektrisk 2-tonns Transit

05.04.2019

     

Her presenteres den helelektriske 2-tonns Ford Transit av Ford Europas visepresident for marketing salg og service, Roelant de Waard


Nye elektrifiserte kjøretøy, inkludert en helelektrisk 2-tonns Transit, online-tjenester og strategiske partnerskap skal bidra til enda større produktivitet for Ford sine nyttekjøretøykunder i Europa.


En rekke nyttekjøretøy-nyheter ble presentert på Fords «Go Further» - arrangement i Amsterdam. En helt ny og helelektrisk 2-tonns Ford Transit som forventes lansert i 2021 og en ny 8-seters Tourneo Custom som kommer senere i år, var blant de mange nyhetene.

I tillegg ble det presentert en rekke løsninger som skal gjøre arbeidsdagen enklere og mer produktiv for Fords næringskunder.

I alt annonserte Ford hele 16 elektrifiserte nyttekjøretøy og personbiler i dag.


Flere bilder, videoer og nyheter fra "Go Further"-arrangementet:KLIKK HER


- Ford leverer robuste og fleksible kjøretøy med en rekke drivstoffeffektive og elektrifiserte drivlinjer. Næringskundene trenger i tillegg smartere og mer integrerte online-løsninger for å forenkle hverdagen. Med Fords innebygde modemløsning forandres alt. Smarte løsninger for våre nyttekjøretøy vil hjelpe kundene våre med å administrere kjøretøyene sine mer effektivt, sier adm. dir. Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Ford var for fjerde året på rad det mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa i 2018. I fjor hadde merket sitt beste nyttekjøretøysalg på hele 25 år.

Med et helt nyutviklet modellutvalg av elektrifiserte nyttekjøretøy kan Ford tilby et omfattende utvalg av drivlinjer som passer til et bredt spekter av kundebehov.


Helelektrisk Ford Transit


En prototype av den nye helelektriske 2-tonns Transit ble også vist frem på «Go Further»-arrangementet. Denne settes i produksjon i 2021 og bidrar til renere byer med mindre støy, samtidig som den reduserer driftskostnadene.

Varebilen er utviklet for å innfri behovene til de som frakter varer i urbane miljøer. Den helelektriske 2-tonns Transit blir tilgjengelig med flere karosserier, får en konkurransedyktig nyttelastkapasitet og er alltid «online».

Det elektriske drivverket er utviklet for å ha tilstrekkelig rekkevidde for bruk til de fleste oppgaver og under alle slags værforhold.

Allerede i dag tilbyr Ford sammen med StreetScooter en helelektrisk varebilløsning for såkalte «last mile»-leveringer. Den Transit-baserte StreetScooter WORK XL blir bygget på Fords fabrikk i Köln i Tyskland. Den er for tiden i drift hos Deutsche Post DHL. I løpet av året vil WORK XL-kjøretøy være med i pilotprogrammer i en rekke virksomheter i Tyskland, Nederland og Belgia.


Transit Custom ladbar hybrid med nullutslipp i lavutslippssoner.


For kunder som kjører mye inn og ut av byer og tettsteder er Ford Transit Custom ladbar hybrid et ideelt valg.

Transit Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives av en elektrisk motor/generator med en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. Fords prisvinnende 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.

Nye Transit Custom ladbar hybrid har et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.


     


8-seters Tourneo Custom som ladbar hybrid


På «Go Further»-arrangementet annonserte Ford at også den store 8-seteren, Tourneo Custom kommer som ladbar hybrid. Denne romslige bilen er perfekt for persontransport i næringsvirksomhet og familier med ekstra stort plassbehov. Den har et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.


EcoBlue hybrid gir opptil 8 % bedre drivstoffeffektivitet i bykjøring


For næringskunder som kjører mye i byer eller andre steder hvor det er mye start- og stoppkjøring tilbyr 48-volts mild hybrid-teknologien lavere driftskostnader. Den er tilgjengelig på 2-tonns Transit, Transit Custom og Tourneo Custom fra midten av 2019. Med EcoBlue Hybrid er Ford første ute med denne teknologien i disse segmentene.

EcoBlue hybrid-teknologien gir 3 % lavere drivstofføkonomi sammenlignet med en tilsvarende 2-liters EcoBlue dieselmodell. Ved bykjøring, med mye start og stopp, kan forbruket reduseres med så mye som 8 % med denne teknologien.

- Ford vil med dette tilby en stor bredde av drivlinjer, inkludert elektrifiserte løsninger for å dekke ulike bedrifters behov, sier adm. dir. Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Med nye FordPass Connect modem kan kundene administrere kjøretøyene sine lettere og optimalisere produktiviteten.

     


Nye online-løsninger basert på FordPass Connect gir mer effektiv bilbruk


Med basis i siste generasjon produkter med FordPass Connect modem utvikler Ford en rekke løsninger som skal gjøre bilhåndteringen enklere og mer effektiv for kundene slik at de kan øke sin produktivitet.

På «Go Further-arrangementet» annonserte Ford også at de utvikler en prediktiv bruksbasert vedlikeholdsplan som tar sikte på å levere 100 % driftstid for kjøretøy. Første del av denne tjenesten lanseres senere i 2019.

Den nye løsningen spesialtilpasser vedlikeholdet til hver enkel bil, i stedet for faste serviceintervaller. Sensorer i bilen gir sanntidsdata slik at service blir varslet når det er behov for det, samtidig som tiltak kan settes inn før eventuelle feil oppstår.

Ved hjelp av en app kan eier og bruker sjekke status til hvert enkelt kjøretøy. Her kan både kjøretøyets nåværende og forventede fremtidige tilstand sjekkes.

Vedlikehold og service som normalt utføres ved separate verkstedbesøk kan også slås sammen til ett besøk og minimere tiden kjøretøyet ikke er i bruk.

For kunder med større flåter blir Ford Telematics introdusert i år. En rekke data fra alle tilkoblede Ford-biler i flåten, tilgjengelig «real-time» via en desktop-applikasjon, gir kundene mulighet til å optimalisere driften av sin flåte.

Ford Data Services, som ble annonsert i fjor, gir også muligheten til å gi store flåter skreddersydde data fra egne kjøretøy via skyen for sømløs integrering i deres egne systemer.


Spesialtilpasset FordPass Pro app for småbedriftseiere


Senere i år lanserer Ford den helt nye FordPass Pro-appen. Denne er spesielt utviklet for småbedriftseiere som har fra 1 til 5 biler.

Denne smarttelefonappen gir eierne informasjonen og verktøyene de trenger for å sikre at kjøretøyene er klare for bruk.


Utnytter verdien av strategiske partnerskap og allianser


Et avgjørende element for Fords ledende rolle innen nyttekjøretøy er fortsatt å utnytte verdien av strategiske partnerskap og allianser. Det støtter oppunder viktige områder som spesialbygde kjøretøy og produktutvikling.

For kunder som har behov for nyttekjøretøy spesialbygget etter kundens behov, kan dette bestilles via Fords forhandlere. Allerede nå kan hele 40 forskjellige tilbygg/påbygg fra sertifiserte partnere bestilles fra Fords Transit-sentre.


Mobile servicebiler og fortsatt satsing på Transit-sentre


Fords europeiske nettverk av Transit-sentre spiller en avgjørende rolle for å kunne gi kundene god service gjennom hele eierskapet. De skal hjelpe til med å finne det optimale kjøretøyet og den riktige drivlinjen.

De 32 Transit-sentrene i Norge er opptatt av maksimal driftstid på Ford nyttekjøretøy. Dette innebærer prioriterte hastereparasjoner, service mens du venter, utvidede åpningstider og rask levering av deler. Nye initiativ inkluderer mobile servicebiler og løsninger for å minimere tiden nyttekjøretøyene ikke er i drift.

I januar annonserte Ford Motor Company og Volkswagen AG sin første formelle avtale i en større industriell allianse. Gjennom alliansen skal Ford utvikle og bygge mellomstore pickuper og store nyttekjøretøy for begge selskapene. Disse er forventet å komme på markedet så tidlig som i 2022.

# # #

  • Tourneo Custom ladbar hybrid antatt C02-utslipp fra 75 g/km, drivstofforbruk fra 0,33 l/mil
  • Transit Custom ladbar hybrid antatt C02-utslipp fra 75 g/km, drivstofforbruk fra 0,33 l/mil
  • Transit EcoBlue hybrid antatt CO2-utslipp fra 144 g/km, drivstofforbruk fra 0,76 l/mil
  • Transit Custom EcoBlue hybrid antatt CO2 utslipp fra 139 g/km, drivstofforbruk fra 0,67 l/mil
  • Tourneo Custom EcoBlue hybrid antatt CO2-utslipp fra 137 g/km, drivstofforbruk fra 0,7 l/mil

# # #

*Officially homologated fuel-efficiency and CO2 emission figures will be published closer to on-sale date

The declared fuel/energy consumptions, CO2 emissions and electric range are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel-efficiency of a car, driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel/energy consumption, COemissions and electric range. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming.

Since 1 September 2017, certain new vehicles are being type-approved using the World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) according to (EU) 2017/1151 as last amended, which is a new, more realistic test procedure for measuring fuel consumption and CO2 emissions. Since 1 September 2018 the WLTP has begun replacing the New European Drive Cycle (NEDC), which is the outgoing test procedure. During NEDC Phase-out, WLTP fuel consumption and CO2 emissions are being correlated back to NEDC. There will be some variance to the previous fuel economy and emissions as some elements of the tests have altered i.e., the same car might have different fuel consumption and CO2 emissions.

Kontakt oss

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer