COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

29.01.2013

Kanskje det beste SUV-kjøpet akkurat nå!

Nye Ford Kuga har blitt testet

Test fra Broom:

Er du ute etter kjøreglad kompakt-SUV, har første generasjon Ford Kuga vært vanskelig å komme unna. Ford traff med både kjøreegenskaper og design da de lanserte sin første europeiske SUV.

Like imponerende var den ikke på plass og fleksibilitet. Kuga var rett og slett litt trang og mange familier med plassbehov lot nok være å kjøpe den av denne grunn.

Nå er det tid for generasjon to. Vi er i Valencia i Spania for å teste den, og det stedet er ikke tilfeldig valgt.

Det er nemlig Fords fabrikk her som bygger nye Kuga, side om side med flerbrukeren C-Max.

Kuga har forresten blitt en ekte verdensbil. Som et ledd i Fords strategi om å selge samme bil over hele verden (OneFord på internspråket) skal Kuga og søstermodellen Escape selges i over hundre land. Foruten i Valencia, bygges den også i USA og Kina.

Men nok om bakgrunnen. Brooms utsendte har landet i et grått og vinterkjølig Valencia. Bilen står klar – det er tid for å teste.

Kjøreglede: 5/6

Første generasjon Kuga har fått mye og velfortjent skryt for kjøreegenskapene. Derfor er jeg spent på om dette har blitt videreført, eller om ambisjonene om ”verdensbil” kanskje har påvirket dette i negativ retning. Definisjonen på gode kjøreegenskaper er jo absolutt ikke den samme i Europa som i USA.

Heldigvis viser det seg å være en litt ubegrunnet bekymring. Kuga har vokst åtte centimeter i lengden, samtidig som den har blitt litt lavere og en anelse smalere. Kjøreegenskapene er tunet litt mer mot komfort enn tidligere.

Den føles virkelig større på veien, samtidig som førerplassen har blitt både større og luftigere.

Ny elektrisk servostyring er på plass. Den er ikke riktig så presis og direkte som før, men står absolutt ikke tilbake for de fleste konkurrentene. Morofaktor er ikke ordet jeg vil bruke, det er snarere kompetent, presist og komfortabelt. Til tross for at dette er en høyreist bil, er det fint lite tendenser til krenging.

Pluss også for meget bra støydemping. Her er Kuga en av de aller beste i klassen.

140-hesters dieselen i testbilen kler bilen og er tilstrekkelig motorisering.

Til sammen gir dette et overbevisende totalinntrykk. Jeg koser meg bak rattet, både på raske motorveier og svingete fjellveier.

Les resten av 2013 Ford Kuga testen her:


Flere tester på den nye 2013 Ford Kuga:

"Større og enda bedre" Hegnar

"Kuga blir voksen" DinSide Motor


Ta kontakt med en av våre avdelinger her, for mer info om nye Ford Kuga.



Nyheter