Transit-produksjon øker grunnet stadig økende etterspørsel

24.08.2017

Produksjonskapasiteten for 2T Transit, Transit Custom og Tourneo Custom økes nå med hele 40 000 biler i året for å møte den store etterspørselen etter produkter fra Ford – som allerede er Europas mest solgte nyttekjøretøymerke.

Ford Otosan, som er Ford Motor Company sitt joint ventureselskap med Koc Holding, investerer hele 52 millioner dollar, eller mer enn 410 millioner norske kroner, i fabrikken som ligger i Kocaeli-provinsen i Tyrkia. Det vil øke den årlige produksjonen ved fabrikken med 40 000, til hele 330 000 nyttekjøretøy i året.

Større antall roboter

Kapasiteten ved fabrikken vil bli økt med et større antall roboter i karosseriproduksjonen og en økt kapasitet for lakkering. Utvidelsen av fabrikken er forventet å være ferdig september neste år.

- Ford leder an i det europeiske nyttekjøretøymarkedet med et rekordhøyt salg av de store Transit-modellene. Denne strategiske investeringen setter oss i stand til å levere i takt med en stadig økende etterspørsel – også i forbindelse med lanseringen av den ladbare hybriden Transit Custom – som lanseres i 2019, sier ansvarlig for all produksjon i Ford Europa, Linda Cash.

Mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa flere år på rad

Ford er det mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa. Denne posisjonen skyldes blant annet den store suksessen til siste generasjon 2T Transit, og Transit Custom – som begge produseres på Fords fabrikk i Tyrkia.

Med introduksjonen av den siste generasjonen av Transit-familien, har Ford steget fra en 7.plass på nyttekjøretøystatistikken i Europa i 2012 til å være det mest solgte nyttekjøretøymerket både i 2015, 2016 og så langt i 2017.

Fords markedsandel i perioden har steget fra 8,5% til hele 13,2% i fjor. Så langt i 2017 har salget bare fortsatt å øke. Nå er Fords markedsandel i nyttekjøretøysegmentet i Europa oppe i 13,3%.

Rekordsalg i Norge i 2017

- Også i Norge har Ford solgt historisk mange nyttekjøretøy årets første 7 måneder med 2781 solgte enheter – noe som ikke bare er høyere volum enn 2016, men det er det høyeste antall solgte varebiler for Ford i Norge noen sinne i sammenlignbare periode, sier en entusiastisk administrerende direktør i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Berg lover at Ford skal bli enda bedre på nyttekjøretøy i tiden som kommer.

– Da tenker jeg på alt fra opplæring, til kunnskapsoverføring fra oss som importør til forhandlernettverket og det å ha tett dialog med den enkelte salgsansvarlige på nyttekjøretøy. Samtidig må vi bryte litt nytt marked for å skaffe stadig nye kunder.

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer